Utbildning och kompetensutveckling

Närbild upplagen bok

TEXT UPPDATERAD 251022

Drömgruppsforums styrelse ansvarar bl.a. för utbildning och fortbildning i Montague Ullmans drömgruppsmetod. Till sitt stöd kan styrelsen utse ett utbildningsutskott (lämpligen tre ledamöter) med särskilt uppdrag att verka för att kunskap och kompetens rörande Ullmans metod förvaltas och utvecklas.

 

För detta ändamål finns inom Drömgruppsforum drömgruppsledare, handledare och lärare, var och en med specifik kompetens och erfarenhet som beskrivs här.

 

Drömgruppsledare

Roll och ansvar

Drömgruppsledaren skall vara väl förtrogen med metoden i drömgruppsarbete och praktiskt kunna tillämpa den i en drömgrupp. Ledaren leder gruppen genom processens olika stadier, introducerar de olika faserna, ansvarar för tidsplanering samt leder processen till ett gott slut.

 

Ledaren är samtidigt aktiv deltagare i gruppen. Ledaren har framför allt ansvar för att skydda drömmaren och drömmen och att aktivt stödja drömmaren i dennes arbete.

 

Erfarenhet och utbildning

Den som har lång erfarenhet av att delta i drömgruppsarbete kan i samråd med en drömgruppsledare söka sig till utbildningen för att självbli drömgruppsledare.

 

Utbildningen inleds med deltagande i flera ledarträningsgrupper där deltagarna får återkoppling på sitt ledarskap under överinseende av en lärare. Ledarträningsgrupper erbjuds i samband med Drömgruppsforums vår- och hösthelger och sommarkurser. Ledarträningen med deltagande i gruppträning fortgår sedan jämsides med träning/praktik som drömgruppsledare.

 

Efter samråd med läraren startar den blivande drömgruppsledaren själv under handledning en drömgrupp och ansvararsjälvständigt för ledarskapet. För maximal träning bör majoriteten av deltagarna vara nya i drömgruppsarbete. Det är möjligt för tvåpersoner att dela på) ledarskapet och leda varannan gång. Denna ledarträning under handledning bör uppgå till minst en termin och minst sex sessioner.

 

Den blivande drömgruppsledaren har till uppgift att inför handledningen skriva utförligt och avidentifierat protokoll från minsttvå drömsessioner. Protokollet som refererar drömmen och drömarbetet, beskriver vad ledaren säger, hur de olika faserna introduceras,frågor till drömmaren, hur drömarbetet förs framåt och hur det avslutas.

Protokoll och övriga frågeställningar från den blivande ledaren utgör underlag för samtal vid handledningstillfällena.

 

Allt material och alla uppgifter är konfidentiella.

Handledning kan ske individuellt eller i grupp.

 

Antalet tillfällen för handledning bestäms av behovet, men är lämpligen minst tre. Handledningen avslutas när handledaren ochden handledde är eniga om att den handledde är förtrogen med tillämpningen av metoden.

 

Godkännande för diplomering

Ansökan om godkännande som drömgruppsledare sänds till Drömgruppforums utbildningsutskott. I ansökan skall ingå uppgift om tid i drömgrupp, tid som drömgruppsledare samt deltagande i drömhelger och ledarträningsgrupper. Rekommendation från handledaren och läraren vid det senaste utbildningstillfället skall inhämtas.

 

Utbildningsutskottet bedömer ansökan och överlämnar därefter denna tillsammans med kommentarer och rekommendation till styrelsen. Styrelsen fattar beslut om godkännande och utfärdar diplom. Den nya drömgruppsgruppledaren hälsas välkommen vid nästkommande årsmöte eller gemensamma sammankomst.

 

Handledare

Roll och ansvar

Handledarens uppgift är att stödja den blivande drömgruppsledarens utveckling, informera sig om hur metoden introduceras i gruppen och kontinuerligt följa utvecklingen. Med utgångspunkt i protokoll och övriga aktualiserade frågeställningar kan handledaren visa den blivande drömgruppsledaren vad denne kan göra annorlunda och förbättra. Handledningen ges formen av samtal/dialog och syftar till fördjupad förståelse för drömprocessen.

 

Erfarenhet, utbildning och utnämning

Den som är väl förtrogen med drömgruppsarbetets metod, praxis och intention, har lång erfarenhet som drömgruppsledare och fortfarande är aktivt verksam inom Drömgruppsforum kan av styrelsen i samråd med utbildningsutskottet, utses till handledare. En ny handledare bör ges stöd av en van handledare som under den nya handledarens första tid kan agera som mentor. Styrelsen kan vara behjälplig med att förmedla kontakt med lämplig mentor.

 

Lärare

Roll och ansvar

Lärare är Drömgruppsforums högsta kompetens inom drömgruppsarbete och bidrar i olika sammanhang till fortbildning inom Drömgruppsforums verksamhet, bl.a. i ledarträningsgrupper där deltagarna får träning i att leda en drömgrupp och återkoppling på sittledarskap av läraren och deltagarna.

 

Erfarenhet, utbildning och utnämning

Handledare som önskar utveckla sitt uppdrag till att även verka som lärare kan förbereda sig för sådant uppdrag genom atttillsammans med utsedd lärare leda ledarträningsgrupper.

 

Handledare som fortfarande är aktivt verksam inom Drömgruppsforum, besitter god pedagogisk förmåga och har erfarenhet avatt leda ledarträning kan av styrelsen i samråd med utbildningsutskottet, utses till lärare.

 

Kamrathandledning

Vid vår- och hösthelger ges utrymme för kamrathandledning för lärare, handledare, drömgruppsledare och drömgruppsledare under utbildning.

 

Ladda ned texten i pdf 

Här hittar du ovanstående text i dokumentform. Klicka på länken nedan för att läsa och ladda ned dokumentet till din dator.

 2025-06-21-Utbildning och kompetensutveckling inom Drömgruppsforum.pdf